Az új korszak kezdete
BSSW Visonta
A Black Star Speedway Visonta (BSSW) Magyarország egyik dinamikusan fejlődő autó-motorsport és szabadidő központja. Könnyedén elérhető, Budapesttől 88 km-re északkeletre, az M3-as autópálya közelében található. Izgalmas és korszerű nyomvonalát festői szépségű környezet övezi a Mátra lábánál.
A BSSW-n rendszeresen zajlanak magyar bajnoki és egyéb, nagy létszámú versenyek, sportesemények, közönségtalálkozók motorosok, gokartosok és autósok számára is. A terület adottságainak köszönhetően más események, például paintball vagy lézerharcok is megrendezhetők.
A nagyközönség mellett a BSSW a vállalati partnerek kiszolgálásában is élen jár: a térség vállalkozásai rendszeresen és egyre gyakrabban választják saját rendezvényeik, csapatépítő eseményeik vagy partnertalálkozóik helyszínéül a visontai létesítményt.
A pályán és területén folyamatosak az infrastrukturális beruházások, ennek köszönhetően a BSSW évről évre egyre rangosabb események helyszíne lehet. 2025-től a magyar sport történetében először a Black Star Speedway Visontán rendezik az S1GP Supermoto Világbajnokság Magyar Nagydíját is.
különböző nyomvonal
kanyar az onroad szakaszon
méter hosszú célegyenes
Kalandos kezdéstől a világbajnokságig
A BSSW története
A csaknem két évtizede létező visontai versenypálya története kalandokkal teli, de napjainkban a Black Star Speedway virágkorát éli, 2025-től világbajnoki motorversenyt is fogad, és további fejlesztések is várhatók.
A Black Star Speedway (BSSW) Visonta története 2006-ban kezdődött, amikor néhány lelkes gokartos amatőr a volt TSZ állattartó telep helyén kezdte el kialakítani a nyomvonalat. Tervezett pályarajz helyett quaddal járták ki a kanyarokat és egyeneseket, majd hosszú kísérletezgetés után véglegesítették a vonalvezetést.
A szociális helyiségeknek a régi TSZ-épület adott otthont. A kezdeti infrastruktúra meglehetősen puritán volt: hiányzott a kopó aszfaltréteg, nem volt sem boxutca, sem boxépület. Mindez azonban kevéssé zavarta a gokartozni vágyókat, akiket a pálya ritmusa és hangulata kárpótolt a szerény környezetért.
A helyszín Brezóva Tanyán található, egy közel 300 hektáros mezőgazdasági terület közepén, állandó lakosság nélkül. Ennek köszönhetően soha nem alakult ki konfliktus a motorsport tevékenységek és a környék lakói között – ritka kivétel ez a hazai viszonyok között.
A 2010-es évek elején új üzemeltető vette át a helyet, és a hangsúly a driftre helyeződött át. Visonta hamar a hazai driftélet egyik fellegvárává vált, rendszeresen adott otthont több ezer fős rendezvényeknek és látványos versenyeknek. Bár komolyabb infrastrukturális fejlesztések nem történtek, megkezdődött a hátsó depó feltöltése. A YouTube-on ma is fellelhetők a korszak ikonikus driftvideói.
Ebben a kaotikus, de izgalmas időszakban rendezték meg a híres Visonta 24 órás robogóversenyt is, ahol a világítást dízelgenerátorokkal és kreatív házi megoldásokkal oldották meg.
Az új korszak kezdete
Befektetők és fejlesztések
A többszöri hitelezések és bankcsődök után 2019 őszén, a versenyszezon lezárulta után érkezett meg új befektetőként a jelenlegi tulajdonosi kör, akik új lendületet adtak a létesítménynek.
2020-ban új név alatt, BSSW-ként nyitott újra a komplexum. Az elnevezés David Bowie utolsó, már súlyos betegen rögzített Black Star albumára utal, amely – csakúgy, mint a pálya sorsa – az újjászületésről szól. A visontai aszfaltcsík is lassan kikecmergett a tetszhalott állapotból.
Egy évvel később, 2021-ben végre kiépült a boxutca, a burkolat legkritikusabb szakaszait felújították, a területet pedig kecskék segítségével tisztították meg a burjánzó gaztól és bozóttól. Ez a különös, de hatékony megoldás ihlette a csillagos logó kecskefej-kontúrját. Az év során több fordulót is rendeztek itt a kispályás gyorsasági országos bajnokság, illetve a supermoto OB keretében – újra felbőgtek a motorok Visontán.
2022-ben tovább bővült a programkínálat: szlalom OB, Alpok–Adria és további OB-futamok színesítették a szezon menetrendjét. A tulajdonos megvásárolta a pályával szemben elterülő tavakat, erdőket és bozótosokat, ahol egy junior motocross pályát hoztak létre. Közben a terület megtisztítása is lendületet kapott – a kecskék által kirágott növényzet után tonnaszámra szállították el a szemetet, mindeközben ügyelve arra, hogy az örökölt, fás-ligetes karakter megmaradjon. A hely szinte minden pontjáról látható a Kékestető, a Mátra hangulata végig kíséri a látogatót. A főépület is megújult: új vizesblokkok, modernizált büfé, és ekkor született meg a ma már ismert, csillagos logó.
2023 elején kiépült a világítási rendszer, amely lehetővé tette az esti gokartozásokat. Újraindult a legendás 24 órás robogóverseny is, immár modern körülmények között. A pálya kiterjedt alapterülete lehetővé tette off-road szakaszok kialakítását is, amelynek köszönhetően ideálissá vált a supermoto versenyzéshez – hamar a szakág ikonikus helyszíne lett. A több mint 17 éve használt burkolat azonban már megérett a cserére. Az újraaszfaltozás előkészületei – tervezés, rázókövek gyártása FIM Misano-típus szerint – még abban az évben megkezdődtek.
2024 májusára elkészült az új pálya a régi nyomvonalon, de jelentős módosításokkal: a legszűkebb szakaszokon 8 méterre, a célegyenesben pedig 12 méterre bővült a szélesség. A kanyarok 70 cm széles rázóköveket kaptak, a veszélyes részeket vastag betonszegélyekkel erősítették meg. A régi, elvetemedett rajthidat korszerű konzolos tartó váltotta fel. A környezet tereprendezése befejeződött, a 3-as depóban új boxsor létesült. Az új, kiváló tapadású aszfaltréteg elegendő önbizalmat adott ahhoz, hogy Visonta megpályázza a Supermoto GP egyik fordulóját. A helyszíni bejárás során az olasz promóter azonnal beleszeretett a pályába és környezetébe – a tárgyalások végén szerződés született.
2025-től világbajnoki szinten
S1GP Magyar Nagydíj és további tervek Visontán
2025 első féléve teljes egészében az S1GP-futam előkészületeiről szól. A versenyrendezés mellett a pályának meg kell felelnie a 2024-es sporttörvény előírásainak is. Új, biztonságos látogatói zónák kerültek kialakításra, amelyeken belül néződombokat építettek, hogy még többen élvezhessék a kilátást.
Több mint 7000 m²-nyi területet térköveztek le, ezzel egy új depóteret hozva létre a nézők számára. A boxutcában helyet kapott egy korszerű race control és időmérő konténeriroda is. A világbajnoki mezőny számára egyedi sky section készült: mandiner, ugratók, hullámsor – ilyen kialakítással jelenleg csak három helyszín rendelkezik világszerte. A visontai komplexum kompakt, körbejárható, jól belátható, a háttérben a gyönyörű Mátra vonulataival – és sikerült megőrizni a zöld környezetet, amely mindig is a hely szerves része volt.
Nem állnak meg a fejlesztések
2025-ben jelentősen tudtuk bővíteni a pálya területét, így lehetőségünk nyílik arra, hogy többlépcsős fejlesztés révén megnöveljük a pálya hosszát. Az első lépés során egy minimum 300 méteres egyenes építése a cél, ahol egy sportmotor már a 200 km/h-s sebességet is elérheti, így a kispályák köréből kilépve már a közepes méret felé vesszük az irányt, és nyitunk az autós társadalom felé is.
